Business Robot opsætter en automatisk overvågning, der giver medarbejderne besked, hvis en leveret ordre ikke bliver faktureret. Dermed letter han deres arbejde i hverdagen og styrker likviditeten.

Det er anden dag i praktik for Business Robot i salgsafdelingen hos den mellemstore produktionsvirksomhed. I går afhjalp han en uhensigtsmæssighed i den måde, som virksomhedens sælgere gav rabatter på. Det vil fremadrettet spare controlleren for flere timers arbejde med at foretage manuelle stikprøver.

Både salgschefen og controlleren har derfor ekstra overskud til at tage imod Business Robot her til morgen.

”Godmorgen Business Robot,” siger salgschefen, mens hun peger på døren til sit kontor. ”Kom lige med ind, vi kunne godt bruge et bedre overblik over vores fakturering.”

Både Business Robot og controlleren følger med ind på hendes kontor. Controlleren lægger sin tunge mappe på salgschefens skrivebord og begynder at bladre i den.

”Ser du, Business Robot, vi har en udfordring med at holde styr på vores fakturering. Som du kan se hér, har vi en række leverede ordrer, som vi stadig ikke har fået faktureret, og det belaster likviditeten. Kan du ikke gøre noget smart, så medarbejderne ikke glemmer faktureringen?” spørger controlleren, mens salgschefen lytter nysgerrigt.

”Jo, det kan jeg sagtens,” svarer Business Robot. Han begynder at bladre i mappen, frem og tilbage, og noterer alle uregelmæssighederne ned.

”Det er jo faktisk forholdsvis ofte, at der er flere dage mellem levering og fakturering,” siger Business Robot. ”Det må være et kæmpe arbejde at holde øje med.”

”Ja,” svarer controlleren og tørrer sveden af panden. ”Det er et stort arbejde.”

Business Robot kigger intenst ned på sine noter.

Ingen unødvendige e-mails

”Godt. I stedet for at lave lange rapporteringer vil jeg foreslå, at jeg overvåger jeres faktureringsproces og sender medarbejderen en notifikation hver gang, han eller hun glemmer at fakturere en leveret ordre”, siger Business Robot.

”Vil medarbejderne så ikke få rigtigt mange e-mails?” spørger salgschefen skeptisk. ”Vi kan jo ikke have, at de drukner i deres indbakke.”

”Nej, det gør de ikke,” forklarer Business Robot. ”I begyndelsen vil medarbejderne få flere e-mails med notifikationerne, men langsomt lærer de sig nye rutiner, og så får de langt færre e-mails. Så der er ingen risiko for at drukne i informationer,” lover Business Robot.

”Det lyder faktisk som om, at de får mere hjælp i hverdagen, ik’ sandt?” spørger controlleren.

”Jo, alle får mere hjælp. Notifikationerne bliver en del af medarbejderens læringsproces, og du skal ikke længere finde fejlene manuelt i dokumenterne i din store mappe. Kort sagt, I får alle mere tid til jeres arbejde, og vores virksomhed får bedre tal på bundlinjen,” blinker Business Robot.

”Det system skal vi have i gang hurtigst muligt,” siger salgschefen ivrigt.

”Intet problem”, svarer Business Robot. ”Det tager kun nogle få timer at opsætte, så jeg har det klart til gennemgang hos jer og mine kollegaer allerede i eftermiddag.”

Business Robot – taktisk, transparent, tidsbesparende

I næste afsnit kan du læse, hvordan Business Robot klæder sælgerne på.
Følg Business Robots jobrejse hér og på LinkedIn.