
Business Robot er kommet på tur med firmaets dygtigste sælger. Hver dag lever sælgeren ude hos sine kunder, og det giver nogle udfordringer i forhold til at holde styr på data i dagligdagen.
Business Robot lukker forsigtigt bildøren efter sig. Det var dagens tredje kunde, han har besøgt sammen med den dygtige sælger. Efter hvert besøg noterer Business Robot sælgerens arbejdsgange, og nu går turen hjem til virksomheden inden fyraften.
”Er du aldrig på kontoret?” spørger Business Robot nysgerrigt, mens han skriver videre på sine noter.
”Det er meget sjældent,” svarer sælgeren. ”For det meste er jeg jo ude hos vores kunder eller nye potentielle kunder.”
”Hvordan får du så alle de informationer, du har brug for?” spørger Business Robot.
”Mit vigtigste værktøj er min e-mail og kalender,” svarer sælgeren og svinger om hjørnet.
”Det vil sige, at du har brug for at få alle de rette informationer på din e-mail på et specifikt tidspunkt?”
”Ja, det er lige dét, jeg har. Jeg får et manuelt træk fra vores administration, men det kommer ikke hver dag, så det kan være lidt af en udfordring,” siger sælgeren, mens han parkerer bilen på virksomhedens p-plads. Business Robot tager sin notesbog under armen og går hjem efter en lang dag.
Næste morgen møder Business Robot ind på salgschefens kontor med en lysende idé.
Automatisk rapportering på farten
”Chef, efter min tur med sælgeren i går har jeg tænkt over noget. Hvorfor opsætter vi ikke en automatisk rapportering, der bare tikker ind på sælgernes e-mail hver morgen?” siger Business Robot.
”Hvordan dét?” spørger salgschefen nysgerrigt.
”Jo, jeg opsætter en automatisk rapportering, med information om de kunder de skal besøge, som hver morgen bliver sendt til sælgerne. De kan så se relevante salgstal direkte fra deres e-mail, uden at de skal vente på manuelle træk. De får nøjagtigt de informationer, som de har brug for, når de har brug for dem, så de bedre klædt på til dagens møder,” forklarer Business Robot om sin nye idé.
”Det lyder ikke så tosset, siger salgschefen. Hun skal til at komme med en indvending, men Business Robot kommer hende i forkøbet.
”Og ligesom med styringen af faktureringen får sælgerne ikke for mange e-mails. Vi indstiller rapporteringen, så der ikke kommer mails på deres fridage eller i deres ferier. Alt laves ud fra sælgerens behov, så ingen får en overflod af e-mails og informationer,” siger Business Robot, mens salgschefen trækker på smilebåndet.
”Du er jo nærmest tankelæser, Business Robot,” siger hun.
”Nej, ikke tankelæser,” siger Business Robot eftertænksomt, før han smiler. ”Jeg sætter mig bare godt ind i medarbejdernes behov for informationer, og så sørger jeg for, at de relevante data kommer helt automatisk. Det er taktisk, transparent og tidsbesparende for os alle,” siger Business Robot og tilføjer med sit velkendte glimt i øjet:
”Jeg går i gang med at opsætte rapporteringen med det samme!”
Business Robot – taktisk, transparent, tidsbesparende
I næste afsnit kan du læse, hvordan Business Robot skaber bedre samarbejde.
Følg Business Robots jobrejse hér og på LinkedIn.