Business Robot starter i dag sin praktikperiode i økonomiafdelingen. Han automatiserer en tung daglig rapportering og giver medarbejderne mere overskud i hverdagen.

Business Robot træder ind i økonomiafdelingen. De andre medarbejdere stirrer koncentreret ind i deres skærme, noterer tal på blokke og taster, så computerens tangenter giver genlyd i hele kontorlandskabet. De har ikke engang tid til at kigge op og sige godmorgen. Økonomichefen kommer gående mod Business Robot, tager en finger op til munden og gør tegn til, at de skal være stille.

”Lad os gå ind på mit kontor,” siger chefen og viser vejen for Business Robot.

På kontoret beder økonomichefen Business Robot om at tage plads, mens han selv tager jakken af og sætter sig.

”Jeg undskylder på vegne af mine medarbejdere for den hektiske stemning, du har oplevet her fra morgenstunden. De er skam både høflige, venlige og imødekommende. Men hver morgen er der et værre postyr,” forklarer økonomichefen.

”Hvordan kan det være?” spørger Business Robot.

”Vi skal dagligt sende en rapport til vores ejere. Den skal være dem i hænde fra morgenstunden. Mine medarbejdere møder tidligt ind og henter tal fra forskellige systemer, hvorefter de samler dem manuelt til en rapport, jeg kan sende frem,” forklarer økonomichefen, mens Business Robot er begyndt at notere.

”Jeg fik en sygemelding ind i morges, desværre fra en af mine virkeligt gode medarbejdere. Jeg er bange for, at det er en langtidssygemelding på grund af stress,” siger økonomichefen med både tristhed og ærgrelse i stemmen.

Overskud frem for opgivelse

Business Robot stiller flere spørgsmål til rapporterne, mens han noterer på sin notesblok. Så afbryder han økonomichefen.

”Chef, du behøver ikke at lyde så opgivende. Dine udfordringer kan sagtens løses.”

Økonomichefen får lys i øjnene, da Business Robot siger det, og udbryder: ”Hvordan?”

”Jo, ser du, problemet er, at dine medarbejdere skal lave alle rapporteringerne manuelt. I stedet kan vi lave et automatisk datatræk ud fra de informationer, som I har behov for. Den lander i din indbakke hver morgen, så du kan sende den videre til vores virksomheds ejere. Det vil gøre forretningsgangene meget enklere,” forklarer Business Robot.

”Det lyder smart, Business Robot. Men gør et nyt IT-system ikke bare hverdagen endnu mere stresset for mine medarbejdere?” spørger økonomichefen.

”Nej, tværtimod chef. Når dine medarbejdere har lært systemet at kende, vil det give dem et større overskud i hverdagen. De får tid til de mere spændende opgaver og til at udvikle virksomheden, så det vil både give dem større arbejdsglæde, og virksomheden vil få bedre tal på bundlinjen,” smiler Business Robot.

”Der er jo ikke noget at spille om. Det er det, vi gør!”

”Jeg går i gang med det samme,” siger Business Robot. ”Jeg har det klart om nogle dage, så allerede i næste uge vil du opleve, at dine medarbejdere har mere overskud og tid til at sige godmorgen!”

Business Robot – taktisk, transparent, tidsbesparende

I næste afsnit kan du læse, hvordan Business Robot forbedrer bundlinjen.
Følg Business Robots jobrejse hér og på LinkedIn.